Agenda voorjaar nascholing:

Zaterdag 15 juni 2019:

Zaterdag 5 oktober 2019:

“Om te kunnen genieten” door Debby de Haas en Roël Koole

Zaterdag 23 november 2019:

“Landscape and architecture” door Yifan Yang

Docenten ITCM  /  Visie ITCM   /  Visie Geschiedenis

docenten

Roël Koole: Ruim 25 jaar ervaring in de professionele acupunctuur. Vanaf 1995 tot 2012 is hij als docent Traditionele Chinese Geneeskunde verbonden geweest aan de opleiding van de Nederlandse Artsen Acupunctuur Vereniging ( Stichting NAAV Onderwijs). Hij heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van diverse gecombineerde nascholingen (een combinatie van reguliere Westerse geneeskunde en Chinese geneeskunde). Een hoogtepunt van deze nascholingen is de presentatie in China aan NAAV- artsen over zijn visie omtrent het PTSS (post traumatisch stress syndroom) en Acupunctuur (China 2010). Zijn specialiteiten liggen vooral op het terrein van de psychologie en TCM. Zijn motto is “de psyche ( Shen ), ondersteund vanuit de constitutie ( Jing), is de motor achter de transformaties van de Qi”. Hij heeft zijn consultatieve praktijk voor acupunctuur in Capelle a/d IJssel zie: www.koole-acupunctuur.com.

Hans Bosman: In 1971 als arts afgestudeerd aan de Leidse Universiteit. Als huisarts meer dan 35 jaar ervaring in het integreren van de huisartsengeneeskunde en acupunctuur. Hij is tevens huisarts-opleider voor de opleiding tot huisarts in Rotterdam. Van 1973 tot 2012 is hij (hoofd)docent Traditionele Chinese Geneeskunde bij de NAAV en later de SNO. Juist in de huisartsengeneeskunde komt het vaker voor dat klachten als medisch onbegrepen ervaren worden. Zijn specialiteit ligt vooral in het aangeven van probleemvelden in de eerste lijn die juist goed benaderbaar zijn met TCM. Bij de SNO reizen heeft hij oa. lezingen gegeven in Qingdao (China) en Nepal.

Liong Kie Ko: In 1988 cum laude als arts aan de Erasmus Universiteit Rotterdam afgestudeerd. Naast de acupunctuur opleiding bij de NAAV heeft hij de opleiding Chinese fytotherapie bij de BVGA gevolgd. Vanaf 1993 tot 2012 is hij cursuscoördinator en docent Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM) bij de Stichting NAAV Onderwijs (SNO) en vanaf 2006 docent Westerse Medische Basiskennis bij de Academie voor Chinese Geneeswijze Qing-Bai. In 2007 heeft hij voor de SNO-China reis lezingen verzorgd in Pingyao (Shanxi) en Chendu (Sichuan). Naast zijn 17 jaar ervaring in zijn consultatieve praktijk voor acupunctuur en chinese fytotherapie staat hij voor deskundigheid in interactief onderwijs.

Visie ITCM:

De Stichting Institute for Traditional Chinese Medicine (ITCM) staat voor acupunctuur onderwijs voor artsen. ITCM streeft er hoofdzakelijk naar om westers opgeleide artsen bewust te maken van de filosofie van de Traditionele Chinese Geneeskunde. De ITCM doet dit onder ander door het verzorgen van acupunctuur onderwijs voor artsen.

TCM biedt voor de moderne arts een extra denkkader waarmee oa. pijnsyndromen, depressie, angst en paniekstoornissen, uitputting, eczeem maar ook medisch onbegrepen klachten niet alleen beter begrepen, maar ook beter behandelbaar worden. De moderne arts wordt vertrouwd gemaakt met een traditie die al meer dan 3000 jaar bestaat.

Geschiedenis ITCM:

De Stichting Institute for Traditional Chinese Medicine (ITCM) is in 1981 in Hendrik Ido Ambacht opgericht. Tot 2012 is de stichting een onderdeel van de TCM-tak van de SNO opleiding. De activiteiten zijn voornamelijk gericht op innovatie van de TCM scholing (docentschap, presentatie verbetering, internet examens en het verzorgen van (na)scholing klassieke TCM en gecombineerde westerse en oosterse nascholingen dagen).

In 2012 werd besloten dat de Stichting ITCM zelfstandig , na het stoppen van de SNO, TCM scholingen te verzorgen. De doelstelling is om deze oud NAAV/SNO-cursisten en andere geïnteresseerden in hun onderwijsbehoeften te voorzien. Belangrijke thema is "Back to the Basics of TCM". Dit houdt o.a. in training in basisvaardigheden van de Zang-Fu differentiaal diagnostiek. De vijf elementenleer, de energiehuishouding van de basissubstanties binnen de drievoudige verwarmer en de tong- en polsdiagnostiek, willen wij regelmatig met jullie uitdiepen”. De kern van de Stichting ITCM zijn drie TCM docenten van de Stichting NAAV Onderwijs (SNO) zie “wie zijn wij”.